Nu există o dietă specifică de urmat dacă aveți hepatită C, dar consumul de alimente sănătoase și eliminarea alimentelor care nu au multă valoare nutritivă este adesea un bun punct de plecare.

Tot ceea ce mănânci și bei se metabolizează în ficat. Menținerea unei alimentații adecvate vă poate îmbunătăți sănătatea ficatului și poate reduce chiar impactul hepatitei C.

Dacă aveți hepatită C, ficatul dumneavoastră se confruntă deja cu inflamația. În timp, acest lucru poate duce la cicatrizare (ciroză) și la reducerea funcției ficatului. Cu alte cuvinte, ficatul tău are de-a face cu multe, așadar, a mânca sănătos poate ajuta la ameliorarea acestei presiuni.

Ce ar trebui să includă dieta ta

Obținerea substanțelor nutritive potrivite este crucială pentru bunăstarea dumneavoastră generală. Nu numai că poate susține un sistem imunitar sănătos, dar are și un efect direct asupra gestionării greutății.

Este important să vă mențineți greutatea într-un interval sănătos, mai ales dacă aveți hepatită C. Având obezitate sau fiind supraponderal poate duce la steatoză hepatică, o afecțiune cauzată de excesul de grăsime în ficat. Acest lucru poate face hepatita C mai greu de controlat.

Persoanele cu hepatită C prezintă, de asemenea, un risc crescut pentru diabetul de tip 2, deci este important să țineți cont de aportul de zahăr.

Planul MyPlate al Departamentului Agriculturii din Statele Unite recomandă pentru o dietă echilibrată:

  1. Fructe si legume. Acestea oferă nutrienți precum:
  • fibră;
  • folat (o formă de vitamina B9);
  • vitamina A;
  • vitamina C;
  • vitamina B6;
  • potasiu.

Ar trebui să mănânci între 1 și 3 căni de legume în fiecare zi, iar pentru a obține cea mai largă gamă de vitamine, variați tipurile de legume pe care le consumați.

Un studiu realizat pe animale în 2013 a sugerat că legumele cu frunze verzi pot fi utile în special în scăderea compoziției acizilor grași din ficat.

Când cumpărați legume și fructe conservate, recomandarea este să optați pentru tipuri de conserve fără sare și fără zahăr.

  1. Proteine. Alimentele care conțin proteine ​​sunt foarte importante deoarece acestea ajută la repararea și înlocuirea celulelor hepatice deteriorate de hepatita C. Opțiunile excelente de proteine ​​includ:
  • peşte;
  • fructe de mare;
  • pui;
  • nuci;
  • ouă;
  • produse din soia.

Cantitatea de proteine ​​pe care o consumi zilnic depinde de vârstă, sex și nivelul de activitate. De obicei, 2 până la 6 1/2 uncii de proteine ​​sunt suficiente.

Smoothi-urile verzi (sucuri din fructe și legume) care includ pudră de proteine ​​vă pot ajuta să vă atingeți obiectivele de proteine atunci când nu aveți destul timp la dispoziție.

Dacă aveți ciroză, medicul dumneavoastră vă poate recomanda un aport mai mare de proteine pentru a reduce riscul de atrofiere musculară.

  1. Lactate. Produsele lactate, cum ar fi laptele, iaurtul și brânza, sunt o sursă bună de proteine ​​și calciu.

Adulții care nu au intoleranță la lactoză au nevoie între 2 și 3 porții în fiecare zi, aceasta însemnând aproximativ 1 1/2 uncii de brânză naturală sau 1 cană de lapte, iaurt sau lapte de soia.

  1. Cereale integrale. Cerealele integrale sunt o sursă bună de fibre dietetice, care promovează funcția intestinală sănătoasă și reduce riscul de boli de inimă.

Cerealele integrale includ:

  • pâinea integrală cu semințe;
  • paste integrale de grâu, hrișcă sau quinoa;
  • orez brun sau sălbatic;
  • ovăz integral.

Recomandarea este să optezi pentru produse din cereale integrale, în comparație cu soiurile albe sau rafinate. Cerealele integrale sunt de obicei mai bogate în:

  • fibre;
  • vitamina B;
  • zinc;
  • magneziu;
  • fier.

Dacă aveți Boală Celiacă (intoleranță autoimună la gluten), mâncați numai cereale fără gluten, precum hrișcă, quinoa și amarant.

De asemenea, cantitatea de cereale pe care ar trebui să o administrați depinde de vârstă, sex și nivelul de activitate. În medie, adulții ar trebui să mănânce zilnic aproximativ 3 până la 8 uncii de alimente din cereale. Cel puțin jumătate din aceste porții ar trebui să provină din alimente din cereale integrale.

  1. Cafea și cofeină

Dacă vă place să beți cafea sau ceai, discutați cu medical despre includerea acesteia în planul dumneavoastră.

S-a dovedit că o cantitate mică de cofeină (doar 100 mg) ajută la protejarea împotriva fibrozei hepatice avansate la bărbații având infecție cronică cu VHC.

Sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege mai bine aceste descoperiri și efectele acestora asupra altor grupuri de oameni.

  1. Ceai verde

Alte ingrediente din alimente se află în studiile timpurii pentru beneficiile lor potențiale pentru hepatita C cronică, cum ar fi catehinele fenolice din ceaiul verde și proantocianidina oligomerică din frunzele de afine.

Ceaiul verde are proprietăți benefice, în general, pe lângă faptul că este o băutură plăcută. Adăugarea la rutina dvs. se poate dovedi utilă, deoarece aflăm mai multe despre efectele sale asupra hepatitei C.

Ce ar trebui să reduceți

Caloriile contează, deci gândiți-vă la cantitate și la calitate. Consumul prea mare de alimente poate duce la creșterea în greutate sau la obezitate, ceea ce vă poate crește riscul de diabet.

Furnizorul dvs. de asistență medicală vă poate recomanda, de asemenea, alte modificări ale rutinei alimentare pentru a vă proteja ficatul, cum ar fi o dietă cu conținut scăzut de fier pentru hepatita cronică C. Hepatita C cronică poate duce la supraîncărcarea cu fier în organism, care poate fi dăunătoare.

Însă aceste recomandări vor varia în funcție de istoricul și nevoile dvs. personale de sănătate.

În general, ar trebui să limitați alimentele care sunt:

  • grase;
  • uleioase;
  • procesate;
  • congelate;
  • conservate;
  • alimentele provenind din lanțurile de fastfood – junkfood.

Reduceți aportul de sare

Tăierea, reducerea felurilor de mâncare bogate în sodiu este deosebit de importantă. Alimentele sărate pot duce la retenția de apă, crescând astfel tensiunea arterială. Acest lucru poate fi periculos pentru persoanele cu ciroză.

Dacă boala dumneavoastră se află în stadiile incipiente, o scuturare ocazională a solniței poate fi bună, dar ar trebui să contactați medicul în legătură cu cantitatea de sodiu potrivită pentru dvs.

Reduceți aportul de zahăr

Gustările cu zahăr, atunci când sunt consumate în exces, pot duce la creșterea în greutate. Pentru a vă menține pe drumul cel bun, s-ar putea să vă fie de ajutor să vă răsfățați din când în când în loc să tăiați complet zahărul din obiceiurile culinare. Fructele sunt, de asemenea, o alegere dulce excelentă.

Sfaturi și trucuri pentru o alimentație sănătoasă

De urmat:

  • Beți șase până la opt pahare de apă și alte lichide (recomandate) în fiecare zi;
  • Creați o rutină regulată de alimentație care funcționează pentru dvs. Acesta ar putea consta în trei mese moderate pe zi sau patru până la cinci mese mai mici la intervale regulate;
  • Alege să consumi organic ori de câte ori este posibil. Acest lucru vă poate ajuta să limitați cantitatea de toxine și pesticide ingerate prin alimente;
  • Alegeți surse de proteine ​​slabe în loc de carne mai grasă, cum ar fi carnea de vită;
  • Concentrați-vă pe alimente cât mai neprelucrate;
  • Folosiți condimente fără sare și ierburi pentru aromă.

De evitat:

  • Evită să manânci mai mult decât este necesar pentru a menține o sănătate optimă;
  • Evită să adaugi sare la mâncare;
  • Evită consumul de băuturi alcoolice;
  • Evită alimentele excesiv procesate;
  • Evitați să vă bazați foarte mult pe suplimentele alimentare pentru a vă satisface nevoile zilnice de nutrienți, cu excepția cazului în care acestea sunt recomandate de medicul dvoastră.

Când luați masa

Dacă trăiți cu hepatita C, este posibil ca nevoile dvs. nutriționale să nu se îndepărteze de ghidurile nutriționale tipice, deși medicul curant vă poate oferi repere individuale.

În general, un plan alimentar bun este unul care pune accentul pe legume, eliminarea alcoolului și te ajută să menții o greutate corporală sănătoasă pentru tine.

Menținerea unui stil de viață activ este benefică în timp ce trăiți cu hepatita C și, în general, așa că discutați cu medicul despre cantitatea și tipul de exerciții potrivite pentru dumneavoastră.

 

Sursă articol: www.healthline.com